måndag 21 mars 2011

Förberedelse!

Det är NU det händer.
Det känns ute, på temperaturen, fåglarnas kvitter, den lätta luften, kvällsljuset
och de små lökspetsarna som pressar sig upp ur den hårda jorden.
En känsla av förväntan uppstår.
Det är Nu det är så roligt att planera inför en ny säsong i trädgården.
För ett par veckor sedan fick jag två kassar med gamla trädgårstidningar från min mor.
De sitter jag och bläddrar i, klipper ur bilder, reportage, allt för mer inspiration.
Jag har gjort iordning en ny bok att samla all inspiration i. Den förra är slut på lediga blad.
Jag brukar skriva trädgårdsanteckningar och har gjort sedan vi "blev med hus" 1995.
Jag sätter även in växtetiketter där jag skriver vilket årtal de inhandlats.
Nu så här i efterhand är det jätteroligt att backa bakåt i tiden
och läsa hur tidigare trädgårdssäsonger sett ut.
Allt från väder till lyckade och mindre lyckade drag när det
gäller växtinköp och byggande av spaljéer.
Tankar (än så länge) inför säsong 2011:
* nytt trädäck då bräderna ruttnat * inköp av Jätteverbena * ommöblering i f.d örtagård (ritningen är nästan klar) * mura en grill (vågar jag skriva det?)

Som tur är fixar blomsteraffärerna så vi kan njuta av vårblommorna innan de dyker upp i våra egna rabatter. Kan inte motstå de härliga pärlhyacinterna, framför allt de vita. Denna fick bli en gå-bort-blomma och här fick dagstidningen bli omslagspapper.

Här var det börssidorna som fick äran!

2 kommentarer:

  1. Som Du vet har jag varit hos min kära väninna i två dagar och då har jag sådan energi när jag kommer hem. Läser ikväll din blogg o får dessutom energi när det gäller trädgården. Oj,vad jag blir nyfiken på den nya örtagården,känner mej lite delaktig,om Du ursäktar. Många kramar från Mor.

    SvaraRadera
  2. Hej Pia !

    Åhhh vad härligt att göra en egen inspirationspärm och skriva in allt som händer i trädgården !! Vilken bra påminnelse du gav mig nu !

    Det blev ju jättesnyggt att svepa in lökväxterna i dagstidning ... där fick börssidorna göra nytta !

    Ha en riktigt trevlig vecka !
    Kram/Isa

    SvaraRadera