lördag 5 februari 2011

Lördag!

Sitter just nu i ett lagom varmt och doftande kök. Idag har jag verkligen agerat husmor, men helt efter eget önskemål. Fick för mig att fixa ett par pajer som kan bli arbetslunch framöver. Hittade två recept på pajer som lät bra; Tacopaj och Färgglad grönsakspaj.
Klicka på bilderna för att komma till receptet!
Till lunch blev det Het Faluburgare. Det är en favorit i repris.
Falukorv med sting av sambal oelek och en sås av creme fraiche och dijonnaise, smaskigt.
Tillbehör allt efter smak och tillgång!
Receptet hittar du under bilden

Het Falukorvsmacka

4 pers, ca 30 minuter

700 g falukorv

2 msk kalvfond

1 tsk sambal oelek

3/4 dl dijonnaise

3/4 dl creme fraiche

4 skivor fullkornsbröd el. hamburgerbröd

2 tomater

5 salladslökar el.purjolök

3 hela smörgåsgurkor, skivade på längden

krasse

Skär falukorven i skivor, ca 1 cm tjocka. Pensla skivorna med kalvfond och sambal oelek. Blanda dijonnaise med creme fraiche. Grilla bröden och falukorven. Varva sedan sås, tomatskivor och fint skuren lök med falukorv och smörgåsgurka. Garnera med krasse.

Smaklig spis!

Nu blir det inte mer kökstjänst idag då mannen fixar kvällsmaten! Må gott alla!

2 kommentarer:

  1. Såg så jättegott ut alltihop.
    Tacospajen lockar mej ganska snart,då jag är på väg att göra 4-veckors meny,
    efter min utrensning av Allt om Mat.
    Mor

    SvaraRadera
  2. Mumsigt!! Paj gör jag alldeles för sällan...

    Mysigt söndag på er, själv blir det mycket vila efter en tröttsam natt med liten kille som hade ont i magen...

    Kram Jennie

    SvaraRadera