lördag 18 juni 2011

Boktips!

lånad bild
Läser just nu, parallellt med annan bok, "Medmänniskor" av Stefan Einhorn.
En bok som alla borde läsa och som innehåller det mest väsentliga av allt,
att vara medmänniska. Ett av många citat jag fastnat för är följande:
"...se mötet mellan två människor som det mest centrala i tillvaron. Vi kan i dessa möten välja att betrakta den andre som ett objekt, en tingest. Eller också kan vi välja att möta den andre med hela vårt jag och samtidigt i ordets sannaste bemärkelse SE den andre. Det är i dessa möten som vi kan växa och utvecklas, samtidigt som vi ger den andra människan samma möjlighet. Och när detta sker kan fantastiska saker inträffa. Det är genom våra medmänniskor vi själva blir medmänniskor"
Man kan tycka "hur svårt kan det va?".
Ibland inte så lätt som det verkar kanske......

1 kommentar:

  1. Visst har man försökt med nässelvatten men inget minne om att det gav resultat. Men.....
    däremot tömde jag pottan,när ni var små,på klematisen för det hade jag läst någonstans att det var bra för växten. Jovisst den växte så det knakade ,så jag fick inte ha den kvar uppåt väggarna ,sa Far.Det var den tiden det.Men man
    ska lyssna till goda råd och testa,tycker....Mor

    SvaraRadera